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중국 대학가 커피숍의 서비스 융합을 위한 가구 디자인 전략 연구

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Author(s)
상운남
Issued Date
2022
Keyword
가구 디자인, 서비스 디자인, 서비스와 가구 디자인의 통합, 디자인 전략, Furniture Designing, Service Designing, Combination of Service and Furniture Designing, Designing Strategies
Abstract
Today’s industries have not been simply classified as agriculture, manufacture and service which are the production of industrial society in fact. Current industrial structure is interacted mutually. More directly, each of them considers service as a base, a method, a support, a target, and is operated according to service standards. This serves as the effect brought by the service economy. The update of furniture depends on the development of people’s well-being. The progress in service economy brings changes to people’s life, resulting in more demands on service. The designing concept and method of furniture, however, remains still backward.
The consumption volume is emerging in Eastern Asian coffee market represented by ROK and China. The potential reason lies in young people’s acceptances of coffee culture and their regarding it as a modern and fashioned life style. Therefore, after years of development, a fairly pledged cafe designing concept has been formed. Nevertheless, there is one kind of cafe neglected by the public all the time--university cafe. University cafe has the same features characterised by ordinary cafe, and customer demands differed with ordinary cafe. Surveys show that the behaviour learning in cafe is often considered as an effect to cafe operations by their executives. In the other hand, customers’ major behaviour in university cafe is learning and communication. Hence, the conflicts between students and cafe executives take shape and it seems like there is no way to be harmonized. Traditional and simple designing methods are not able to resolve such conflict, and a new method is in hasty demand to deal with new problems along with customer changing.
Service designing follows with the service concept. The “service” in it represents a system that is capable of innovating new service methods and benefits by systematic interaction or mutual interactions of the related interested parties (such as service provider and service consumer) in this system through the understanding about service. It is much easy to find out the problems exists in service system by analysing with tools related service designing. Since furniture is an important part of cafe service system, this method integrating service with furniture designing could effectively draw the new problems facing us.
The paper analyses the service system of university cafe on the basis of service blueprint analysis, and points out the reduction of customer services after providing services. The paper aims to establish a commercial model regarding the learning customers in university cafe of “Online Experience-Offline Share-Creating Communities-Comprehensive Internet Customer Service. Offline experience, with cafe furniture as its core, serves as the centre in this commercial model. In order to complete furniture design of university cafe, the study is based on improving practical and joyful values as emphasized in experience design to conclude the method that could promote furniture experience in university cafe and to integrate customers’ hidden demands with furniture design.
The study represents further research standing on the combination of products and services proposed by other researchers, which pushes forward the its implementation in furniture sphere, offers new visions for furniture designing and provides a reference of commercial model for university cafe executives.|현재 산업구조는 단순하게 농업, 제조업 및 서비스업으로 나눌 수 없다. 이러한 분류 방법은 산업 사회의 산물이다. 현대 사회에서는 산업간 교집합이 존재할 뿐만 아니라 모두 서비스를 매개 및 수단으로 사용하며 서비스에 의존하며 서비스 자체를 목적으로 하여 서비스 기준에 따라 모든 산업을 운영하고 있다. 가구의 리뉴얼은 더욱 사람들의 생활방식 변화에 의존하고 있으며 서비스 경제가 발전함에 따라 사람들의 생활에도 변화가 생기고, 이 때문에 서비스에 대한 요구가 늘어났다. 그러나 가구의 디자인 아이디어 및 방법은 아직 사회의 변화를 따라가지 못하고 있다.
한국과 중국이 대표하는 동아시아 커피 소비 시장은 이미 성장하였다. 그 잠재적 원인은 바로 젊은이들이 커피 문화에 수용적이고 현대적이며 세련된 생활 방식으로 생각하기 때문이다. 몇 년간 커피 문화가 발전하면서 이미 비교적 성숙한 커피전문점 디자인 개념이 형성되었다. 그러나 다양한 종류의 커피전문점 중 한 커피전문점은 줄곧 무시되어왔다. 바로 대학가 커피숍이다. 대학가 커피숍은 보통의 커피전문점의 특징을 띄면서 이용자 수요는 보통 커피전문점과 다르다. 조사연구 중 커피전문점에서 공부하는 행위가 자주 경영자로 하여금 경영에 방해가 된다는 생각을 갖게 했다. 그러나 대학이라는 환경에서 고객이 커피전문점에서 하는 주요 행위는 공부와 대화이다. 따라서 대학가 커피숍에서 이용자와 경영자 간 조율되기 힘들어 보이는 모순이 발생하였다. 이러한 문제에 있어서 기존의 단순한 디자인 방법은 도움이 되지 않는 듯하다. 연구자는 긴급하게 새로운 디자인 방법을 통해 이용자 변화로 인한 새로운 문제를 해결하였다.
서비스 디자인은 서비스 이념의 발전에 따라 생긴 디자인 방법이다. 서비스 디자인에서의 ‘서비스’는 하나의 시스템으로서 서비스에 대한 이해를 통해 시스템 안의 이해관계자(서비스 제공자와 서비스 이용자) 간 발생하는 시스템적 상호작용 혹은 상호작용을 통해 얻게 되는 혁신적이고 새로운 서비스 방법이며, 이를 통해 이익을 얻게 된다. 서비스 디자인의 관련 도구는 서비스를 다듬어 서비스 시스템 중 존재하는 문제를 발견하는 데 도움을 준다. 커피전문점 서비스 시스템 중 가구는 가장 중요한 구성 요소이다. 따라서 가구 디자인이 통합된 방법으로 이용되어 연구자가 직면한 문제를 더욱 효과적으로 해결할 수 있다.
본 연구는 서비스 청사진 분석을 기반으로 대학가 커피숍의 서비스 시스템을 정리하였다. 이 과정에서 대학가 커피숍은 이용자에 대한 에프터 서비스가 부재한다는 것을 발견하였다. 대학가 커피숍이 커피전문점에서 공부하는 이용자들을 중심으로 ‘오프라인 경험-온라인 공유-공동체 조직-온라인 종합 이용자 서비스’의 비즈니스 모델을 구축하길 바란다. 그중 오프라인 경험은 전체 비즈니스 모델의 핵심 내용으로서, 커피전문점의 가구는 오프라인 경험 중 핵심적인 부분이다. 연구 중 경험 디자인에서 강조한 실효적 가치와 향유 적 가치를 제고하는 것을 기초로, 대학가 커피숍 이용 경험을 개선하는 방법을 고안하고 이용자의 잠재적인 욕구를 가구 디자인 과정에 반영하여 결과적으로 대학가 커피숍 가구 디자인을 완성한다.
이 연구는 다른 연구자가 제안한 상품과 서비스 통합이론에 기초에서 1차 디자인 방법을 심층적으로 연구하였다. 이를 통해 가구 디자인 분야에 이 연구를 활용하도록 추진하여 가구 디자인 분야에 새로운 시각을 제안하고, 대학가 커피숍 경영자에게 귀감이 될 만한 비즈니스 모델을 제공하였다.
Alternative Title
Research on the Design Strategy of Service Integrated Furniture in Chinese University Cafes
Alternative Author(s)
SHANG YUNNAN
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 디자인학과
Advisor
이진욱
Awarded Date
2022-08
Table Of Contents
제1장 서론 1
1.1 연구배경 1
1.2 연구목적 8
1.3 연구범위 및 방법 9

제2장 이론 고찰 14
2.1 서비스 디자인과 가구 디자인 융합 14
2.2 서비스 디자인 19
2.3 가구 디자인 29

제3장 대학가 커피숍 이용자 연구 41
3.1 이용자 모델의 개념 41
3.2 이용자 모델 구축 방법 42
3.3 이용자 모델의 구축 43

제4장 대학 카페 가구 디자인 전략 71
4.1 서비스 청사진(Service Blueprint) 속 가구 혁신 기회 71
4.2 대학 카페 가구가 사용자 체험에 영향을 미치는 요소 74
4.3 카페 가구 디자인 과정 모델 구축 81

제5장 서비스 사고 기반의 대학 카페 가구 디자인 95
5.1 문제 발견 및 정의 95
5.2 가구 개발 및 디자인 97

제6장 전문가와 이용자 평가 151
6.1 전문가 평가 151
6.2 이용자 평가 156

제7장 결론 및 연구의 가치 175
7.1 연구 결론 175
7.2 연구 성과 176
7.3 연구의 가치 179

참고 문헌 181

부록1 191

부록2 196
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
상운남. (2022). 중국 대학가 커피숍의 서비스 융합을 위한 가구 디자인 전략 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18522
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000631452
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-08-26
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