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인스타툰의 시각적 연출 특징 연구

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Author(s)
윤석호
Issued Date
2024
Keyword
인스타툰, 인스타그램, SNS, 웹툰,소셜미디어
Abstract
In the 21st century, with the development of digital technology, contents such as comics, animations, games, movies, and music have become digitalized and one-person media online platforms such as YouTube and TikTok and social media such as Facebook, Instagram, and Twitter have emerged. Following this contents have developed in various forms. Among them,‘Instatoon’is a digital comics content that is being serialized on Instagram, a social media based on images. It is also called‘SNS (Social Network System) Webtoon.’Instatoon is one of the digital cartoon contents that are actively appearing in the online and offline space through web dramas, publications, exhibitions, and competitions in Korea and is receiving a lot of public attention. However, existing research related to Instatoon is minimal, and there are not many studies related to directing and production. Therefore, this researcher determined that there was a need for research on the direction and production of Instatoon, and the following research results were derived through a study on the characteristics of visual direction of Instatoon. There are two representative characteristics that appear in Instatoon's visual direction: 'simplicity' and 'clarity'. ‘Simplicity’ appears in Instatoon, for example in characters and backgrounds, as the form that arouses the curiosity of Instatoon users and makes the audience feel familiarity through the simplification of image forms and descriptions. In addition, through monochromatic or monotonous chromatic and achromatic production such as black, gray, and screen tones, Instatoon users can easily take in the art, and cuts of the same size are simply repeatedly arranged at regular intervals to give a sense of stability in the production, 'Clarity' is shown in a form that enhances transmission and readability by minimizing visual directing elements such as characters, backgrounds, layout (cut, speech bubble, title), color, and font. This clarity makes it easier for users to understand Instatoon by simply directing it clearly through moderation or omission of formative and symbolic expressions. In addition, it uses a typeface with a balanced and clear shape such as a base body (myeongjo series) and a raised body (Gothic series), characters and layouts (cut, verbal style, title) are arranged regularly and clearly to give a sense of stability in the production. This researcher produced their own work‘seo co-mics’based on the visual directing characteristics of the Instatoon explained above. Some of the work produced was uploaded to the researcher's Instagram account to check users' responses and derive the following results. First, Instatoon is more popular the simpler the subject matter of the story is and this way the easier it is to gain users' attention and empathy. Second, the clearer the visual direction of Instatoon, the higher the delivery and readability, making it easier for users to understand the content. Third, continuous communication with users through comments or direct messages (DMs) changes users from passive to active audiences and forms a fandom of the work. In modern society, digital content is gradually becoming shorter and simpler, such as‘YouTube shorts’and‘TikTok’. In addition, instead of staying in one place with devices such as computers and laptops, it is more easily and conveniently enjoyed in various ways by moving around through digital portable devices. During this change in digital content, this researcher suggests some of the directions for Instatoon and digital comics content to go forward through research on the visual directing characteristics of Instatoon, and they hope that this study will be helpful as reference for the creation and direction of Instatoon and digital comics content.|21세기, 디지털 기술이 발달하면서 만화, 애니메이션, 게임, 영화, 음악 등의 콘텐츠들이 디지털화되고, 유튜브, 틱톡 등 1인 미디어 온라인 플랫폼과 페이스북, 인스타그램, 트위터 등의 소셜미디어가 다양하게 생겨나면서 콘텐츠 역시 여러 형태로 발전하여 나타나고 있다.
그 중‘인스타툰’은 이미지를 기반으로 한 소셜미디어인 인스타그램에서 연재되고 있는 디지털 만화 콘텐츠로‘SNS 웹툰(Social Network System Webtoon)’으로도 불리고 있다. 인스타툰은 현재 국내에서 웹드라마, 출판, 전시, 공모전 등을 통해 온오프라인 공간에서 활발하게 나타나고 있으며 대중의 관심 받는 디지털 만화 콘텐츠 중 하나다. 하지만 그에 비해 인스타툰과 관련된 연구는 미미한 상태며 특히 연출 및 제작에 관련된 연구가 많이 진행되지 않은 상태다. 따라서, 본 연구자는 인스타툰의 연출 및 제작에 관한 연구의 필요성이 있다고 판단했으며, 본 연구인 인스타툰의 시각적 연출 특징연구를 통해 다음과 같은 연구 결과를 도출했다.
인스타툰의 시각적 연출에서 나타나는 대표적인 특징은 2가지로, ‘단순성’과‘명료성’이 있다. ‘단순성’은 인스타툰에서 캐릭터, 배경 등 이미지 형태와 묘사의 단순화를 통해 인스타툰 이용자들의 호기심을 유발하고 친숙함을 느끼게 하여 쉽게 다가갈 수 있게 하는 형식으로 나타나 있다. 또한, 단색 또는 다색의 단조로운 유채색 연출과 검은색, 회색, 스크린 톤 등의 무채색 연출을 통해 인스타툰 이용자들의 쉬운 인지를 유도하고 똑같은 크기의 컷을 일정한 간격으로 단순 반복 배치하여 연출의 안정감이 들게 한다,
‘명료성’은 인스타툰에서 캐릭터, 배경, 레이아웃(컷, 말풍선, 표제), 채색, 서체 등의 시각적 연출 요소의 최소화를 통해 전달력과 가독성을 높이는 형식으로 나타나 있다. 이러한‘명료성’은 조형적, 상징적인 표현의 절제 또는 생략을 통해 인스타툰을 단순 명료하게 연출 함으로써 이용자들이 인스타툰을 쉽게 이해할 수 있게 한다. 또한, 바탕체(명조 계열), 돋움체(고딕계 열) 등의 자형이 균형적이며 명료한 서체를 사용하고 캐릭터, 레이아웃(컷, 말풍성, 표제) 등을 규칙적이며 명료하게 배치하여 연출의 안정감이 들게 한다.
본 연구자는 위와 같은 인스타툰의 시각적 연출 특징을 바탕으로 연구자의 작품 ‘서코-믹’을 제작했다. 제작한 작품 중 일부는 연구자의 인스타그램 계정에 올려 이용자들의 반응을 확인했으며 다음과 같은 결과를 도출했다. 첫째, 인스타툰은 이야기의 소재가 대중적이며 단순할수록 이용자들의 관심 및 공감을 얻기 쉽다. 둘째, 인스타툰의 시각적 연출이 단순 명료할수록 인스타툰의 전달력과 가독성을 높여 이용자들이 인스타툰을 쉽게 이해할 수 있게 한다. 셋째, 댓글 또는 DM(Direct Message)을 통한 이용자와의 지속적인 소통은 이용자들을 수동적 수용자에서 능동적 수용자로 변화시키고, 작품의 팬덤(fandom)을 형성시킨다.
현대 사회 속에서 디지털 콘텐츠는 유튜브 숏츠(Youtube shorts)와 틱톡(Tiktok) 등과 같이 점차 짧고 단순하게 변하고 컴퓨터, 노트북 등 장시간 동안 한곳에 머물러 이용하기보다는 디지털 휴대기기를 통해 다양한 장소로 이동하면서 쉽고 간편하게 즐기게 되었다. 이러한 디지털 콘텐츠의 변화 흐름 속에서 본 연구자는 인스타툰의 시각적 연출 특징연구를 통해 인스타툰과 디지털 만화 콘텐츠가 앞으로 나가야 할 방향을 일부 제시했으며, 본 연구가 인스타툰 및 디지털 만화 콘텐츠 제작과 연출의 유용한 참고 자료로서 도움이 되기를 기대한다.
Alternative Title
A Study on the Characteristics of Visual Directing of Instatoon : Focusing on the Researcher's Instatoon ‘seo co-mics’
Alternative Author(s)
Yoon suk ho
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 만화애니메이션학과
Advisor
황중환
Awarded Date
2024-02
Table Of Contents
제1장 서론 1
제1절연구 배경 및 목적 1
제2절연구 방법 3
제3절선행 연구 4
1. 선행 연구 조사 4
2. 선행 연구 결과 11
제2장 인스타툰 12
제1절 인스타툰 개념- 12
1. 인스타툰 정의 12
2. 국내⦁외 인스타툰 사례- 13
제2절 인스타툰 특징- 15
1. 콘텐츠 이용 방법 16
가.매체별 접근 16
나. 태그를 통한 접근 17
다. 준사회적 상호작용을 통한 접근 18
2. 연출의 제한 19
가.이미지 보기 형식 19
나. 이미지 비율 20
다. 이미지 업로드 21
3. 다양한 작품 형식 및 활용 22
가. 인스타툰 작품 형식 22
나. 인스타툰 활용 25
제3절 인스타툰의 시각적 연출 특징 26
1. 인스타툰 사례 분석 26
가. 대상 선정 및 분석 방법 26
나. 분석 내용 29
(1) 캐릭터 29
(2) 배경 30
(3) 레이아웃 31
① 컷 31
② 말풍선 32
③ 표제 34
(4) 채색 34
(5) 서체 35
다. 분석 결과 36
(1) 단순성 39
(2) 명료성 39
제4절 본인 작품 ‘서코-믹’ 제작 40
1.‘서코-믹’ 기획 및 콘셉트 40
2.‘서코-믹’ 시각적 연출 43
가. 캐릭터 43
나. 배경 45
다. 레이아웃 46
(1) 컷 46
(2) 말풍선 47
(3) 표제 48
라. 채색 49
마. 서체 50
3.‘서코-믹’ 업로드 및 이용자 반응 51
가. 업로드 51
(1) 단순성 52
(2) 명료성 52
나. 이용자 반응 55
제3장 결론 57
참고문헌 및 자료 59
국문초록 62
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
윤석호. (2024). 인스타툰의 시각적 연출 특징 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/18030
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000719292
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2024-02-23
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