CHOSUN

동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 여가스포츠 역량에 미치는 영향 및 경험 분석

Metadata Downloads
Author(s)
조형진
Issued Date
2023
Keyword
발달장애 학생, 동시촉진, 체육수업, 여가스로츠 역량
Abstract
The purpose of this study was to investigate the impact of competitive physical education classes, using the simultaneous prompting procedure, on the leisure sports competencies of students with developmental disabilities and to understand the meanings of their experiences in physical education and leisure. To achieve the research objectives, the effectiveness of the simultaneous prompting procedure on leisure sports competencies was quantitatively examined, and the experiences of participation in physical education and leisure were qualitatively analyzed.
The study was conducted with three high school students with developmental disabilities, employing the multiple probe design across subjects to investigate the impact of the competitive physical education class, utilizing simultaneous prompting procedure, on their leisure sports competencies. In addition, individual interviews, group interviews, and total interviews were used to collect data and conduct a qualitative study to understand the meaning of participation in physical education classes and leisure experiences.
The results of the study were as follows. First, the competitive physical education class using the simultaneous prompting procedure improved students with developmental disabilities' leisure sport competencies in badminton, including basic badminton skills, rules of the game, and sportsmanship. These results were generalized and sustained until 3-4 weeks after the end of the intervention. Second, the qualitative analysis of the meanings of physical education participation and leisure experiences of the students with developmental disabilities revealed five main themes and 16 subthemes. The major themes were: changes towards a healthy lifestyle, a sense of achievement from activities, satisfaction from leisure sports, improvement in relationships, and change in attitude toward leisure activities.
This study demonstrated the effectiveness of the physical education class for students with developmental disabilities by utilizing the evidence-based practice of simultaneous prompting. This research signifies the scientific evidence for the usefulness of the simultaneous prompting procedure as a teaching and learning method in the field of physical education and school physical education classes for students with developmental disabilities. Furthermore, the qualitative analysis of the students' experiences in the physical education classes was conducted to categorize the meaning of their thoughts and feelings by topics. These research results are expected to have a positive impact on the field of physical education and leisure for students with developmental disabilities in the future.
Alternative Title
Analyzing the Effects and Experiences of Physical Education Classes in the Competitive Area Using the Simultaneous Prompting Procedure on the Leisure Sports Competencies of Students with Developmental Disabilities
Alternative Author(s)
Cho Hyeung jin
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 특수교육학과
Advisor
김정연
Awarded Date
2023-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 5
3. 용어 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 발달장애의 정의 및 특성 8
1) 발달장애의 정의 8
2) 발달장애 학생의 특성 12
2. 체육과 교육과정과 경쟁 영역 16
1) 선택 중심 교육과정 체육과 경쟁 영역 16
2) 기본 교육과정 체육과 경쟁 영역 19
3) 경쟁 영역의 체육수업 모형 22
4) 동시촉진 절차 23
3. 여가스포츠 29
1) 여가스포츠 개요 29
2) 학교 체육교육과 여가스포츠 32
3) 발달장애 학생의 여가스포츠 34
4) 배드민턴 35
4. 선행연구 분석 37
1) 발달장애 학생의 체육 관련 선행연구 37
2) 발달장애 학생의 여가스포츠 관련 선행연구 42
3) 발달장애 학생의 동시촉진 절차 관련 선행연구 49

Ⅲ. 연구방법 54
1. 연구 1: 동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 여가스포츠 역량에 미치는 영향 54
1) 연구 설계 54
2) 연구 참여자 54
3) 연구 기간 및 장소 57
4) 연구 절차 58
5) 독립변인 60
6) 관찰 및 측정 69
7) 관찰자 간 신뢰도 77
8) 중재 충실도 79
9) 사회적 타당도 80
2. 연구 2: 발달장애 학생의 체육수업 참여 경험 및 의미 81
1) 연구 설계 81
2) 연구자와 연구 참여자 81
3) 연구 기간 및 장소 84
4) 연구 절차 84
5) 자료수집 및 분석 85
6) 연구에 대한 윤리적 고려 89

Ⅳ. 연구결과 90
1. 연구 1: 동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 여가스포츠 역량에 미치는 영향 90
1) 동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 기본기술 수행률에 미치는 영향 90
2) 동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 경기규칙 수행률에 미치는 영향 94

3) 동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 경기예절 수행률에 미치는 영향 98
2. 연구 2: 발달장애 학생의 체육수업 참여 경험 및 의미 104
1) 건강한 생활로의 변화 105
2) 활동에서 느끼는 성취감 107
3) 여가스포츠 활동이 주는 만족감 109
4) 관계의 향상 111
5) 여가활동에 대한 태도 변화 113

Ⅴ. 논의 115
1. 동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 여가스포츠 역량에 미치는 영향에 관한 논의 117
2. 발달장애 학생의 체육수업 참여 경험 및 의미에 관한 논의 117
Ⅵ. 결론 및 제언 120
1. 결론 120
2. 연구의 제한점 및 제언 120

참고문헌 124

부록 142
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
조형진. (2023). 동시촉진 절차를 활용한 경쟁 영역 체육수업이 발달장애 학생의 여가스포츠 역량에 미치는 영향 및 경험 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17787
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000693462
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.