CHOSUN

트렌드컬러를 활용한 중학교 미술수업 색채활동 프로그램

Metadata Downloads
Author(s)
정지민
Issued Date
2023
Abstract
본 연구에서는 트렌드에 민감한 시기의 중학생을 상대로 컬러를 통해 내면의 정서와 상태를 성찰하고 치유하며 솔직해지길 바라며 컬러를 활용한 트렌드컬러 미술교육 프로그램을 제안하고자 한다.
본 연구자는 트렌드컬러를 활용한 사례의 선행 연구와 문헌을 토대로 다양한 트렌드컬러에 대한 특징과 심리 관계를 이해하며 학습 지도안을 계획하였다.
첫째, 트렌드와 컬러에 대해 이해하고 5가지의 트렌드컬러를 통해 트렌드를 이해한다. 둘째, 트렌드컬러가 활용된 사례를 다양한 분야를 통해 분석한다. 셋째, 미술교육에서 실행된 컬러 수업 사례를 분석하고 컬러와 성격을 함께 융합하여 학습 지도안을 제시한다. 학습지도의 단계는 학습 환경 조성 및 동기유발, 학습 목표 제시, 트렌드컬러 사례를 통한 강의, 컬러를 활용한 미술 활동 및 감상 그리고 평가 순서로 이루어진다. 중학생을 대상으로 트렌드컬러를 활용한 미술활동을 통해 학습자의 개성뿐만 아니라 컬러로 심리 상태도 알아보며 쉽게 즐길 수 있는 효과적인 지도 방안을 작성하여 제안하였다. 또한 조별 활동과 개별 활동 모두 이루어지는 학습 모형으로 교사와 학습자, 학습자와 학습자의 상호작용 또한 가능한 수업 형태로 진행해 보았다.
컬러를 활용한 미술 수업은 중학생 학습자에게 정신적, 육체적으로 올바른 성장을 기여하고 미적 시각을 형성할 수 있으며 아름다움에만 표현하는 것이 아니라 감정을 조절하는 것에도 컬러가 주는 힘은 크다는 것을 느꼈다.
논문을 진행하면서 일상생활에서 현대인뿐만 아니라 연구자도 다양한 컬러를 찾아보거나 일상에서 인지하지 못하고 있다는 것을 알았으며 또한 트렌드컬러를 활용한 학습 지도안을 실행해보지 못한 점에 대한 아쉬움을 느낀다.
향후 트렌드컬러에 대한 지속적으로 연구가 이루어지길 바라며, 더욱 다양한 컬러가 많은 이들에게 알려질 수 있길 바란다.| The research undertaken proposes the ‘trend color art education program’ which utilizes CMY that targets youth on their middle-school who are susceptible on social trend. The research was implemented for the sake of inducing these trend-vulnerable youth to reflect, heal and become truthful on their inner-self.
The researcher planned the teaching guide with the understanding of the features and psychological relations of various trendolor based on precedented articles and numerous investigation that applied trendcolor on their study.
First, understand the distinctive meaning of ‘trend’ and ‘color’, as well as comprehending the trend by five different trendcolors.
Second, examine cases that utilized trend color through various categories.
Third, analyze the ‘color class’ case studies that were applied in art education, and offer a teaching map uniting color and personality.
The procedures of teaching map follow such steps: creating appropriate atmosphere for studying as well as motivating the students, suggesting learning objectives, lecture through trendcolor cases, appreciate and conduct activities involving colors, and finally, evaluation of the study.
Through art activities utilizing trend color targeting middle-schoolers, the research was able to write and offer an effective teaching guide in recognition of not only the unique personality of individuals but also their psychological status.
Moreover, the interactions between learner – teacher and learner – learner were proceeded by the educational model composed of both individual works and group assignments.
By planning the teaching model of art class utilizing colors, the force of color came as a huge factor to the author as it contributes to appropriate growths in both psychological and physical areas to middle-school students, create aesthetic perspective and not only expressing the beauty but controlling one’s emotions.
In the process of writing thesis, it came to an understanding that not only modern individuals, but also researchers could not find or recognize different colors in our daily lives, which enabled me to feel a bit of regret of not taking the teaching plan using trend colors earlier.
In the hope of constant research to be taken about trend colors in the future, the author also hopes that various colors will be known for many people.
Alternative Title
Color activities program for junior high school art classes using trend colors
Alternative Author(s)
Jung ji min
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 미술교육
Advisor
김종경
Awarded Date
2023-08
Table Of Contents
제 1장. 서론 1
제1절 연구의 필요성과 목적 1
제2절 연구의 내용 및 방법 2
제3절 연구의 흐름도 3

제 2장. 이론적 배경 5
제1절 컬러에 대한 이해 5
1. 컬러의 개념 및 기능 5
2. 컬러별 상징과 심리적 성향 8
제2절 트렌드컬러에 대한 이해 11
1. 트렌드컬러의 의미 11
2. 시대별 컬러의 유행 14

제 3장. 트렌드컬러를 활용한 사례 17
제1절 트렌드컬러를 적용한 이미지 메이킹 17
1. 패션 및 미용 17
2. 인테리어 소품 및 제품디자인 20
3. 미술작품 25
제2절 트렌드컬러를 활용한 교육적 사례 28
1. 미술교육 활동 28
2. 문화예술 활동 31

제 4장. 트렌드컬러를 활용한 교육 프로그램 적용 34
제1절 트렌드컬러를 활용한 미술 수업 구성 34
1. 수업설계 모형 34
가. 지도 시 유의점 35
나. 평가 36
2. 차시별 수업 계획 37
제2절 트렌드컬러를 활용한 미술교육 프로그램 제시 39
1. 나만의 컬러MBTI는 뭘까 39
2. 우리의 컬러MBTI를 찾아보자! 45
3. 나만의 컬러데일리룩은 뭘까 51
4. 우리의 컬러레시피를 찾았다! 56
제3절 미술교육 수업 평가 계획 60
1. 수업 평가 기준 60
2. 수업 평가 방법 및 내용 62

제 5장. 결론 65

참고문헌 67
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
정지민. (2023). 트렌드컬러를 활용한 중학교 미술수업 색채활동 프로그램.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17744
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000683875
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2023-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.