CHOSUN

디자인 씽킹(Design Thinking)을 적용한 기계 수동 조립 교과 수업방법 연구

Metadata Downloads
Author(s)
조남진
Issued Date
2022
Keyword
디자인씽킹, 기계수동조립
Abstract
According to the Fourth Industrial Revolution era, modern society is changing rapidly. School education demands a new concept of talents owing to the drastically changing society. In the past, we memorized and stated what had been defined. However, the exploding increase in knowledge in our modern society requires a new approach to knowledge for students who will be living in the future. In an upcoming future for students, it has become more important to develop new knowledge from the perspective of delivered knowledge in the past and to have creative approaches to solving new problems.
In this respect, a shift in new educational paradigm is required for mechanical engineering education of students in technical high schools that foster technicians. Mechanical engineering curriculums of technical high schools had focused on precise, prompt production based on experienced technical skills. However, it is necessary to establish eduction that allows students to solves creative and practical problems with computer or AI-based mechanical operation in the future.
Accordingly, the study applies the Design Thinking process that corporations mainly and recently use in the creative idea generating process to the manual assembly curriculum of technical high school’s mechanical engineering department. It is intended to organize classes that may develop creativity required by our future society along with the school education. To do so, the study examines characteristics of the mechanical assembly curriculum based on the National Competency Standard (NCS) and chooses a topic, ‘Making a Vise Model’ to apply the process targeted for technical high school seniors. For topic application, it reorganizes the manual assembly curriculum, and develops the 6th teaching/learning course and class evaluation plans applied with the design thinking process. Then, the lesson plans are applied to actual senior classes and students make self-evaluation to conduct a satisfaction survey on the effects of such classes.
Previous studies on based on the design thinking process were mostly related to design or art classes. However, the study applies the process to mechanical engineering classes in order to reorganize the manual assembly curriculum of the technical high schools that have been emphasizing repetitive skill training, which makes it significant as a practical study applied to actual schools.
Alternative Title
A Study on the Class Method of Mechanical Manual Assembly Using Design Thinking : 3rd grade class in the engineering department
Alternative Author(s)
Cho, Nam-jin
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 기계교육
Advisor
안동규
Awarded Date
2022-02
Table Of Contents
ABSTRACT ⅷ

제 1 장 서론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구범위 및 방법 2
제3절 연구의 제한점 3
제4절 본 논문의 구성 3

제 2 장 이론적 배경 5
제1절 디자인 씽킹 5
1. 디자인 씽킹의 개념 5
2. 디자인 씽킹의 특징 8
3. 디자인 씽킹의 모형 9
가. IBM의 사고의 고리 10
나. IDEO의 3I 모델 10
다. IDEO의 교육자를 위한 디자인 씽킹 툴킷 모형 11
라. Stanford d.school의 디자인 씽킹 프로세스 13
4. 기계 교육에서의 디자인 씽킹 교육의 가치 15
5. 디자인 씽킹 교수-학습 적용 선행 연구 16
제2절 공업계열 교육과정 17
1. 국가직무능력표준(NCS)과 NCS 기반 교육과정 17
가. NCS의 개념 18
나. NCS 기반 교육과정의 개념과 특징 18
2. 2015 개정교육과정 – 기계 전문교과 교육과정 19
3. 기계 전문 교과 – 기계 수동 조립 21
가. 기계 수동 조립 교과의 성격 및 목표 21
나. 기계 수동 조립 교과의 교육과정 편성․운영의 방향 21
다. 기계 수동 조립 교과의 내용 분석 22

제 3 장 본론 27
제1절 디자인 씽킹 실습교육 프로세스 개발 27
1. 디자인 씽킹의 단계별 수업전략 개발 27
가. 디자인 씽킹의 요소 27
나. 디자인 씽킹을 활용한 단계별 수업 설정 28
2. 디자인 씽킹을 적용한 교수·학습 과정안 개발 33
가. 교수학습 계획 35
나. 차시별 교수․학습 지도안 37
3. 디자인 씽킹을 적용한 평가도구 개발 59
제2절 디자인 씽킹 수업의 적용 64
1. 수업 적용 64
가. 수업 전 준비 64
나. 수업의 전개 64
제3절 수업에 대한 학습자 만족도 조사 76
1. 학습자 만족도 설문지 76
2. 학습자 만족도 설문지 결과 77

제 4 장 결론 80
제1절 결론 80
제2절 제언 84

참고문헌 87
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
조남진. (2022). 디자인 씽킹(Design Thinking)을 적용한 기계 수동 조립 교과 수업방법 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/17117
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000588768
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2022-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.