CHOSUN

2015 개정 음악과 교육과정에 따른 중학교 음악교과서 분석

Metadata Downloads
Author(s)
손승희
Issued Date
2021
Keyword
2015 Revised Music Education Curriculum, Middle school music textbooks, Expression Area
Abstract
본 연구는 2018년 3월부터 도입된 2015 개정 교육과정의 중학교 음악 교과서가 기초적인 학습 자료로써 표현영역의 가창·기악 활동이 어떤 내용을 포함하는지 분석하여, 교과서의 이해를 높이고 교과서 선정의 기준을 제시함으로써 각 교과서의 이해를 돕고 선정의 용이함을 제공하는 것이 목적이다. 이를 위해 중학교 음악 교과서 14종에 수록된 가창·기악곡을 연주 장르, 공통악곡, 연주형태, 악기 종류에 따라 분류하였다.
이와 같은 연구를 통해 중학교 14종 음악 교과서 표현영역 중 가창·기악곡 분석 결과 교과서 간 영역별 비중의 차이가 크게 나타났다. 가창 활동의 비율은 다른 영역보다 많은 비중을 차지하며 교과서별 악곡의 수의 차이가 크게 나타났다. 교과서별로 가창 활동의 곡 수는 최저 30곡에서 최대 77곡을 수록하는 차이를 보였으며, 기악 연주 활동의 곡 수는 최저 9곡에서 최대 27곡을 수록하는 차이를 보였다.
중학교 음악교과서에는 총 26개의 악기가 제시되었다. 공통으로 제시된 악기 종류 및 연주형태는 총 세 가지이며, 이는 독주와 중주 형태로 리코더, 단소, 사물놀이이다. 교과서별로 제시된 악기가 다르기 때문에 교과서 선정에 있어서 학교의 현장 상황이 반영되어야 한다. 즉, 글라스 하프, 팬플루트, 해금, 드럼은 교과서에 수록되어있지만 학교 현장에 악기가 구비가 되어있는지, 현장에서 실현가능한 악기인지 고려해야 하겠다.
이러한 결과에 따라 교과서 선정을 담당하는 교육자는 이러한 구성의 차이를 인식하고 교육목표와 방향에 따라 교과서 선정기준을 정할 필요가 있다.
본 연구에서는 「2015 개정 교육과정」 중 음악과 교육과정의 고찰을 통해 표현영역에서 다루는 교육내용을 파악하여 이를 바탕으로 중학교 음악 교과서 표현영역의 가창·기악 활동의 악곡과 유형을 분석하였다. 다양한 기준에 의해 교과서 선정을 위한 기준을 제시함으로써 각 교과서의 이해를 돕고 교재선정의 기준과 방향을 잡는데 보다 용이한 자료가 될 것이다.| This study aims to increase the understanding of textbooks, analyzing the contents that the singing/instrumental music activities in the Expression Area in middle school music textbooks according to the 2015 Revised Curriculum, adopted since March 2018 include as the basic learning materials and to help the understanding of each textbook and provide ease of selection, presenting criteria for selecting textbooks. For this purpose, this study classified singing/instrumental pieces included in 14 middle school music textbooks, according to the genre of performance, common pieces, the form of musical performance, and the type of instrument.
There were big differences in the Expression Area of the 14 middle school music textbooks in the result of the analysis of singing/instrumental pieces in the Expression Area, there were big differences in the proportion by area among the textbooks. There were greater differences in the number of pieces among the textbooks with singing activities made up a greater proportion than the other areas. There were differences in the number of pieces included in the singing activities among the textbooks, which was 30 up to 77 pieces, and there were differences in the number of pieces included in the musical instrument playing activities, which was nine up to 27 pieces.
26 musical instruments are presented in total in middle school music textbooks. There are three types of musical instruments and forms of performance commonly presented: The recorder, Danso (Traditional Korean woodwind instrument), and Samulnori (Korean traditional percussion quartet) in the form of solo and duet performances. Since the musical instruments presented in each textbook differ, it is necessary to reflect the situation of the school in selecting textbooks. In other words, the glass harp, pan flute, Haegeum (traditional Korean string instrument), and the drum, were included in the textbooks; however, it would be necessary to consider if the school was equipped with the instruments and if the instruments were practical ones in the field.
According to these results, the educator who takes charge of the selection of textbooks should recognize these differences in the composition and choose standards for the selection of textbooks according to the educational goal and direction.
This study assessed the educational contents dealt with in the Expression Area through investigating the music curriculum in the 2015 Revised Curriculum and analyzed the pieces and their types in the singing/instrumental music activities in the Expression Area of middle school music textbooks. By presenting criteria for the selection of textbooks by various standards, this study would be a more useful material in helping the understanding of the textbooks and setting the standards and directions for the selection of the textbooks.
Alternative Title
Analysis of Middle School Music Textbooks according to the 2015 Revised National Music Curriculum : Focused on the Area of Expression
Alternative Author(s)
Son, Seung hee
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 음악교육
Advisor
박재연
Awarded Date
2021-02
Table Of Contents
ABSTRACT

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구방법 2
1) 연구대상 2
2) 분석기준 3
3) 연구절차 3
3. 연구의 제한점 4
4. 선행연구의 고찰 4

II. 이론적 배경 7
1. 2015 개정 음악과 교육과정 7
1) 성격 및 목표 7
2) 내용 체계 9
3) 성취 기준 10
2. 중학교 음악교과서 표현영역 수업의 중요성 11

III. 2015 개정 음악과 교육과정에 따른 중학교 음악교과서 분석 14
1. 가창 제재곡 분석 14
1) 중학교 음악교과서의 가창 14
2) 가창 제재곡 분석 결과 50
2. 기악 제재곡 분석 51
1) 중학교 음악교과서의 기악 51
2) 기악 제재곡 분석 결과 71

IV. 결론 및 제언 73

참 고 문 헌 75
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
손승희. (2021). 2015 개정 음악과 교육과정에 따른 중학교 음악교과서 분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16702
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000361509
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2021-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.