CHOSUN

여자 중학생들의 스포츠 수업 참여가 체육수업인식도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
김선주
Issued Date
2017
Keyword
여자중학교","여자중학생","여중생","스포츠 참여도","스포츠 수업","체육수업인식도
Abstract
본 연구에서는 여자 중학생들의 스포츠 수업에 참여가 체육수업인식도 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적 달성은 첫째, 인구통계학적 특성(학년, 스포츠 수업 참여 유·무, 개인 스포츠 활동 유·무, 스포츠 종목 선호도)에 따른 스포츠 참여도, 체육수업인식도에 대한 차이, 둘째, 여자 중학생들의 스포츠 수업 참여에 따른 체육수업인식도에 미치는 영향 등을 분석하였다.
본 연구의 대상은 2016년 현재 광주광역시에 소재한 D 여자 중학교 학생들을 선정하여 자기 평가 기입법(self-administration method)을 이용하여 총 350명을 표본 추출하였다. 회수된 설문지 중 조사내용의 일부가 누락되었거나 불성실한 자료 19부를 제외하고 최종적으로 331부의 설문지를 본 연구에 사용하였다.
수집된 자료의 분석은 연구문제에 따라 빈도분석, 일원분산분석, 상관분석, 중다회귀분석 등의 통계방법을 활용하였다. 이상의 방법과 절차에 따라 분석한 연구결과를 토대로 하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 여자 중학생들의 학년 간에 따른 스포츠 수업 참여도에 차이에서는 행동적 참여에서는 1학년 집단에서, 정의적 참여에서는 3학년 집단에서, 인지적 참여에서는 2학년 집단에서 평균이 높은 것으로 나타났으나, 사후검증을 실시한 결과 모든 요인에서 유의한 차이가 나타나지 않았다.
여자 중학생들의 학년 간에 따른 체육수업인식도에 차이에서는 하위요인인 흥미인식, 목표인식, 분위기인식 요인은 2학년 집단에서, 교사평가인식 요인은 1학년 집단에서 평균이 높게 나타났으며, 사후검증을 실시한 결과 목표인식은 2학년 집단과 3학년 집단 간에 두드러진 차이가 있고, 분위기인식, 교사평가인식은 3학년 집단과 1학년, 2학년 집단 간에 두드러진 차이가 있는 것으로 나타났다.
둘째, 여자 중학생들의 스포츠 수업 경험 유·무 간에 따른 스포츠 수업 참여도에 차이 결과 모든 요인이 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
여자 중학생들의 스포츠 수업 경험 유·무에 간에 따른 체육수업인식도에 차이에서는 하위요인인 흥미인식, 목표인식, 분위기 인식 요인에서는 “있다.” 집단에서, 교사평가인식 요인에서는 “없다.” 집단에서 평균이 높게 나타났으며, 흥미인식, 목표인식 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
셋째, 여자 중학생들의 개인 스포츠 활동 유·무 간에 따른 스포츠 수업 참여도에 차이에서는 하위요인인 행동적 참여, 정의적 차명, 인지적 참여 요인 모두 ‘있다.’ 집단에서 평균이 높게 나타났으며, 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
여자 중학생들의 개인 스포츠 활동 유·무 간에 따른 체육수업인식도에 차이는 하위요인인 흥미인식, 목표인식, 분위기인식, 교사평가인식 요인 모두 ‘있다.’ 집단에서 평균이 높게 나타났으며, 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
넷째, 여자 중학생들의 스포츠 종목 선호도 간에 따른 스포츠 참여도에 차이에서는 하위요인인 행동적 참여, 정의적 참여, 인지적 참여 요인 모두 단체종목 집단에서 평균이 높게 나타났으며, 사후검증을 실시한 결과 행동적 참여는 개인종목 집단과 단체종목 집단 간에 두드러진 차이가 있는 것으로 나타났다.
여자 중학생들의 스포츠 종목 선호도 간에 따른 체육수업인식도에 차이에서는 하위요인인 흥미인식, 목표인식, 분위기인식, 교사평가인식 요인 모두 단체종목 집단에서 평균이 높게 나타났으며, 사후검증을 실시한 결과 흥미인식은 개인종목 집단과 단체종목 집단 간에 두드러진 차이가 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 여자 중학생들의 스포츠 수업 참여가 체육수업인식도에 미치는 영향을 알아 본 결과 다음과 같다. 스포츠 참여도 하위요인인 행동적 참여, 정의적 참여, 인지적 참여 요인을 높게 인지할수록 체육수업인식도 하위요인인 흥미인식은 정적(+)으로 영향이 미치는 것으로 나타났다.
스포츠 참여도 하위요인 중 행동적 참여, 인지적 참여를 높게 인지할수록 체육수업인식도 하위요인인 목표인식, 분위기인식에 정적(+)으로 영향이 미치는 것으로 나타났다.
스포츠 참여도 하위요인 중 인지적 참여를 높게 인지할수록 체육수업인식도 하위요인인 교사평가인식에 정적(+)으로 영향이 미치는 것으로 나타났다.

이와 같이 본 연구에서는 여자 중학생들의 스포츠 수업 참여가 체육수업인식도에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 학교 체육 교사들은 여학생들도 남학생들과 같이 스포츠 수업을 적극적으로 참여 할 수 있도록 맞춤형 수업을 고안 할 필요가 있으며, 여자 중학생들이 많은 움직임이 있은 스포츠 활동을 싫어 한다는 편견은 이제 빨리 없어져야 한다.
학교에서는 여자 중학생들의 스포츠 활동을 더욱 활성화 시켜 운동의 필요성을 인지함으로서 평생체육으로 접근하게 하여 더욱 건강한 삶을 누리는데 도움이 될 것이라고 판단된다.|The purpose of this study is to investigate the effect of participation of sports class in female middle school students. The purpose of this study is as follows: First, there was a significant difference in perceived demographic characteristics (grade, participation in sport, participation in sports activities, preference of sports events, sport participation, And the effects on the perception of physical education classes.
The subjects of this study were selected students of D girls' middle school in Gwang-ju city in 2016 and sampled a total of 350 students using self-administration method. A total of 331 questionnaires were used in this study, with the exception of 19 missing or inadequate data.
The collected data were analyzed by using statistical methods such as frequency analysis, one - way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis. The following conclusions were drawn based on the results of the analysis based on the above methods and procedures.
The results of this study are as follows: First, in the middle school girls' participation in sports class, the average was higher in the first grade group in behavioral participation, the third grade group in positive participation and the second grade group in cognitive participation, Results There were no significant differences in all factors.
In the difference of the perception of physical education class among middle school girls, there was a significant difference in the sub - factors of interest recognition, goal recognition, atmosphere recognition factor in the second grade group and teacher recognition factor in the first grade group. There was a significant difference in perception between the second and third graders, and there was a significant difference between the third graders and the first graders and the second graders.
Second, there was no statistically significant difference between all the factors in the participation of sports classes according to the experience of sports class in female middle school students. There is a sub-factor of interest awareness, goal recognition, and mood recognition factor in the difference of physical education class awareness according to whether there are sports class experiences of female middle school students. Group, and teacher recognition. Group showed higher mean, and there was statistically significant difference in interest recognition and target recognition factors.
Third, there are sub - factors such as behavioral participation, positive branding, and cognitive participation factors in the difference in participation of sports classes among female middle school students. The mean was higher in the group, and statistically significant difference was found in all factors. The difference in the perception of physical education class among middle and high school students' personal sports activities is the subordinate factors such as interest recognition, goal recognition, atmosphere recognition, and teacher recognition. The mean was higher in the group, and statistically significant difference was found in all factors.
Fourth, in the difference of sport participation according to the sport event preference of female middle school students, sub - factors such as behavioral participation, positive participation, and cognitive participation factor were higher in group sports group, and post - Participation showed a significant difference between individual and group events. In the difference of the perception of physical education class according to the preference of sports students in middle school students, the sub - factors such as interest awareness, goal recognition, atmosphere recognition, and teacher evaluation were higher in group sports group. There was a significant difference between individual and group events.
Fifth, the effect of participation in sports class on middle school students' perception of physical education class was investigated. The higher the perception of sport participation, behavioral participation, positive participation, and cognitive participation factor were, the more positive the affective perception was the subordinate factor of physical education class.
The higher the perception of sport participation, the higher the perception of behavioral involvement and cognitive participation, the more positive the effect of target recognition and atmosphere perception.
The higher the perceived cognitive involvement among the sub - factors of sport participation, the more positive the effect of teacher 's perception on the perception of teacher' s evaluation.
In this study, it was found that the participation of female middle school students in sports class had a positive effect on the perception of physical education class. Therefore, it is necessary for school physical education teachers to design a customized class so that girls can actively participate in sports classes like boys, and the prejudice that female middle school students hate sports activities with many movements should be eliminated soon.
It is believed that the school will help the middle school students to gain a more healthy life by activating the sports activities of the middle school students and by recognizing the necessity of the exercise to approach lifelong physical education.
Alternative Title
The Effect of Sports Participation on the Perception of Physica Education Classes in Middle School Girls.
Alternative Author(s)
Kim, Seon Ju
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 체육교육
Advisor
김현우
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
< 목 차 >

ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 필요성 1
2. 연구 목적 및 문제 3
3. 연구변인 및 가설 3
4. 연구의 제한점 5
5. 용어의 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 스포츠 활동 참여 7
가. 스포츠 활동 참여의 의의 7
나. 청소년의 스포츠 참여 8
다. 스포츠 참여 방법 11
2. 체육수업인식 14
가. 체육수업의 인식 14
나. 체육수업에 대한 인식의 형성 17
다. 체육수업 인식도 18

Ⅲ. 연 구 방 법 20
1. 연 구 대 상 20
2. 조 사 도 구 21
가. 예비검사 21
나. 설문지의 구성 21
3. 자료 처리 23
4. 설문지의 타당도 및 신뢰도 검증 23
가. 탐색적 요인 분석 24
나. 신뢰도 분석 및 최종 문항 26
Ⅳ. 연 구 결 과 28
Ⅴ. 논 의 38
Ⅵ. 결 론 42
참고문헌 45
48
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
김선주. (2017). 여자 중학생들의 스포츠 수업 참여가 체육수업인식도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16182
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266677
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-20
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.