CHOSUN

장애체험활동을 통한 장애이해교육이 중학생의 공감 및 배려에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
이정
Issued Date
2016
Abstract
The purpose of this study was to examine the effects of disability awareness program through the disability activity on middle school students' empathy and caring. To accomplish this purpose, Research problems were established as below. First, what effects does disability awareness program through the disability activity have on middle school students' empathy? Second, what effects does disability awareness program through the disability activity have on middle school students' caring? The treatments such as a disability awareness program through the disability activity were performed to experimental and control group each. And the ANOVA was applied for analyzing the difference of empathy and caring test scores between experimental and control group. The study results can be summarized as below. First, disability awareness program through the disability activity had a positive effect on the middle school students' emotional empathy, but did not differ on the middle school students' cognitive empathy. Second, disability awareness program through the disability activity did not differ on the student's consideration of others feeling, concession, care between experimental and control group.
Alternative Title
The Effects of an Activity-based Disability Awareness Program on Middle School Students' Empathy and Caring
Alternative Author(s)
Lee Jung
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 교육학과
Advisor
허유성
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
목 차

표목차 ⅳ
ABSTRACT ⅴ

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
3. 용어의 정의 4
1) 장애이해교육 4
2) 공감 5
3) 배려 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 장애이해교육의 의미 및 전략 6 1) 장애이해교육의 의미 6
2) 활동중심의 장애이해교육 전략 7
(1) 모의 장애체험활동 7
(2) 장애학생과의 간접 또는 직접 접촉 및 노출 8
3) 이해중심의 장애이해교육 전략 8
(1) 장애에 대한 정보 제공 8
(2) 장애인들의 능력에 대한 소개 9
(3) 집단토의 10
(4) 장애 관련 도서 및 비디오 시청 10
2. 배려와 장애이해교육 11
1) 배려의 의미 11
2) 배려의 구성요소 13
3. 공감과 장애이해교육 14
1) 공감의 의미 14
2) 공감의 구성요소 15
(1) 인지적 요소 17
(2) 정서적 요소 18
4. 선행연구 분석 19
1) 장애이해교육을 주제로 한 선행연구 분석 19
2) 공감을 주제로 한 선행연구 분석 22
3) 배려심을 주제로 한 선행연구 분석 23
4) 직접체험중심의 활동을 주제로 한 선행연구 분석 25

Ⅲ. 연구방법 29
1. 연구대상 29
2. 연구설계 29
3. 연구도구 30
1) 중재 도구 30
(1) 장애체험활동을 통한 장애이해교육 31
2) 종속변인 측정도구 30
(1) 공감 능력 검사 척도 32
(2) 배려심 검사 척도 33
4. 연구절차 34
1) 사전검사 34
2) 실험집단의 처치 34
3) 사후검사 35
5. 자료분석 35

Ⅳ. 연구결과 36
1. 공감 능력에 미치는 영향 36
1) 인지적 공감 36
2) 정서적 공감 37
3) 공감 전체 38
2. 배려 능력에 미치는 영향 38
1) 타인 심정 고려 39
2) 양보심 40
3) 염려 40
4) 배려 전체 41

Ⅴ. 논의 및 제언 42
1. 공감에 미치는 영향에 대한 논의 42
2. 배려에 미치는 영향에 대한 논의 44
3. 연구의 의의 및 제한점 49

참고문헌 52

부록 62
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
이정. (2016). 장애체험활동을 통한 장애이해교육이 중학생의 공감 및 배려에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/16064
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266129
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.