CHOSUN

멀티미디어를 활용한 영어수업에 대한 교사와 학생 인식조사

Metadata Downloads
Author(s)
최윤서
Issued Date
2016
Keyword
멀티미디어
Abstract
The purpose of this study is to investigate the integration with multimedia in the English classrooms and to analyze the perceptions between teachers and students on multimedia assisted English classes.
To reach this purpose, the questionnaires were distributed to 5 English teachers and 132 students in the local high school. Also, 5 English teachers and 34 students were interviewed with the detailed questions. The collected data were analyzed based on the research questions. Finally, the implication and suggestions were made.
First, the results shows that most of the teachers and the students perceived the usage of the multimedia and they assisted the multimedia during the English classes. Also, there were some differences about the preference of the multimedia between the teachers and the students .
Alternative Title
Understanding Teachers' and Students' perspectives on Multimedia Assisted English Classrooms
Alternative Author(s)
Choe Yunseo
Affiliation
조선대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육
Advisor
정희정
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
ABSTRACT
제 1장. 서론............................................1
1.1 연구의 필요성 .....................................1
1.2 연구의 목적과 연구 질문 ...........................2
1.3 연구의 제한점 .....................................2

제 2장. 이론적 배경 및 선행 연구
2.1 멀티미디어의 정의 .................................4
2.2 멀티미디어의 특성 .................................4
2.3 멀티미디어 예시 ...................................6
2.3.1 소프트웨어 ....................................6
2.3.2 인터넷 ........................................6
2.3.3 파워포인트 ....................................7
2.3.4 전자칠판 ......................................8
2.3.5 태블릿 PC .....................................8
2.4 멀티미디어를 활용한 선행연구 ......................9

제 3장. 연구방법 ......................................14
3.1 연구 대상 ........................................14
3.2 자료수집방법 .....................................15
3.3 설문지 ...........................................15
3.4 분석방법 .........................................18

제 4장. 결과분석 ......................................20
4.1 멀티미디어 활용 영어 교육 실태조사 ...............20
4.1.1 교사들이 사용하고 있는 멀티미디어의 종류 .....20
4.1.2 교사들이 사용한 멀티미디어 활용수업 ..........21
4.1.3 교사들의 멀티미디어 활용수업 이용횟수 및 과제
제시 횟수 ....................................22
4.1.4 교사들의 멀티미디어 관련 교육경험 ............24
4.1.5 학생들이 사용하고 있는 멀티미디어의 종류 .....25
4.1.6 학생들이 이용한 멀티미디어 활용수업 ..........27
4.1.7 학생들의 멀티미디어 활용수업 이용횟수 및 과제
이용횟수 .....................................29
4.2 멀티미디어 활용수업에 대한 인식조사...............30
4.2.1 멀티미디어 활용수업에 대한 교사들의 인식조사 .30
4.2.2 멀티미디어 활용수업에 대한 학생들의 인식조사 .43
4.3 멀티미디어 활용수업에 대한 제언 ..................56

제 5장. 결론 및 제언 ..................................58
5.1 결론 ............................................58
5.2 제언 ............................................59
참고문헌 ..............................................62
교사용 설문지 ................................65
학생용 설문지 ................................71
Degree
Master
Publisher
조선대학교 교육대학원
Citation
최윤서. (2016). 멀티미디어를 활용한 영어수업에 대한 교사와 학생 인식조사.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15921
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265313
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.