CHOSUN

내러티브(생애서술식) 주거 의미 교육을 통한 중학생 자아정체감과 주거정체성 형성에 대한 연구

Metadata Downloads
Author(s)
최은성
Issued Date
2013
Abstract
The Purpose of this Study was to analyse the Narrative Education could affect middle school students' Self-Identity and Dwelling-Identity. Basically, for this study we analyzed and accounted as follows; 1.
This study used a measurement tool having public confidence in another thesis to know students' self-identity. And This study's researcher made new measurement tool to check dwelling-identity. Because there are no any survey models or available measuring tools in accordance with dwelling-identity. This existing self-identity measuring questionnaire was composed of 27 items. New measurement tool includes critical 9 individual questions. 2. We carried out survey targeting middle school students after narrative educating during regular technology-home economics classes. 3. For this study, 380 middle school students were selected as experiment objects. But, only 310 students participated and acted hardly in house-meaning Education. Therefore, this study's survey restricted on 310 students being regarded as meaningful participants for correct result. 4. This study was programmed for 8 weeks as new producted teaching · Learning plan.
Through these process, The results revealed that Narrative housing-meaning education could enhance to Dwelling-Identity growth. But, as unexpected, This Narrative education could not contribute to better Self-Identity.
As a conclusion, housing-meaning teaching based on narrative curriculum can give chances to look after oneself, family's life, history and so on. Furthermore, many students felt a sense of satisfaction or accomplishment by this narrative curriculum.
Alternative Title
The Study about Middle School Students' Self-Identity And Dwelling-Identity Development Through House-Meaning Education based on Narrative (with Life History Descriptive)
Alternative Author(s)
Choi eun sung
Department
교육대학원 기술.가정교육
Advisor
염대봉
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
표 목차 ⅲ
ABSTRACT ⅳ

Ⅰ.서론 1
1.1 연구의 필요성과 목적 1
1.2 연구의 범위와 방법 3

Ⅱ.이론적 배경 6
2.1 내러티브 교육이란 6
2.2 청소년의 자아정체성과 내러티브 7
2.3 청소년의 주거경험과 자아정체성 9
2.4 자아정체성과 주거정체성 10

Ⅲ.선행 연구 고찰 12
3.1 내러티브 교육의 선행 연구 12
3.2 청소년의 자아정체감에 대한 연구 고찰 15
3.3 청소년의 주거경험, 주거의미에 대한 연구 고찰 16
3.4 주거 환경과 자아정체성 형성에 대한 연구 18
3.5 선행 연구의 종합 및 기존 연구와의 차별성 19

Ⅳ. 연구 가설 및 연구 방법 20
4.1 연구 가설 20
4.2 연구 방법 20
4.2.1 조사방법 및 기간 20
4.2.2 측정 도구 20
4.2.3 연구절차 및 자료 분석 방법 25

Ⅴ. 연구 결과 및 고찰 30
5.1 조사대상자의 일반적인 특성 30
5.2 내러티브 (생애서술식) 주거 의미 교육 사전 사후 검사 결과 33
5.3 자아정체성과 주거정체성에 영향을 미치는 요인 34
5.4 내러티브 주거 의미 교육 이후 학생들의 수업 만족도 조사 36

Ⅵ. 요약 및 결론 40
6.1 연구 과정의 요약 40
6.2 연구 결과 40
6.3 연구의 제한점 41
6.4 제언 42


참고문헌 44

학생용 설문지 46
본 연구에서 적용한 내러티브 교육 - 학생용 학습지 50
수업 만족도 조사 및 소감문 양식 64
내러티브 교육과정의 실사례 66
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
최은성. (2013). 내러티브(생애서술식) 주거 의미 교육을 통한 중학생 자아정체감과 주거정체성 형성에 대한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/15654
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264238
Appears in Collections:
Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.