CHOSUN

기업위기에 대한 인식이 기업이미지와 만족도에 미치는 영향 : 부정적 정서와 위험 인식의 매개역할을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
호아금
Issued Date
2017
Abstract
The competitive nature of today's market for products and services of similar product differentiation competition(Kalligiannis, 2009), for corporate crisis are the core of the brand value conflict can suffer the biggest capacity(Hemus, 2010). In order to alleviate such enterprise losses in this study, but in fact than mitigation strategies, this study will focus on consumer response of the negative events related. In other words, it focuses on how consumers deal with crisis information.
Therefore, this study examines the effect of perception about crisis type on corporate image and customer satisfaction through negative reaction of consumers. The results of this study are as follows. The first is the response to the integrity crisis. Consumers' perceptions about the corporate integrity crisis have positive effects on consumers' disappointment, anger, fear, and sensitivity. And the negative emotions of consumers' disappointment and anger have negative effects on corporate image, anger and sensitivity have negative effects on customer satisfaction. However, fear and sensitivity did not affect corporate image, disappointment and fear did not affect customer satisfaction.
The second is the consumer response to the competence crisis. First, consumers' perceptions about the competence crisis have positive effects on consumers' anger, fear and sensitivity. Although it does not affect disappointment, it can be said to be directional. In addition, consumers' disappointment and sensitivity about the corporate have negative influences on the corporate image, and disappointment, anger and sensitivity have negative effects on customer satisfaction. Anger does not affect the corporate image, and fear does not affect corporate image and customer satisfaction.
Through this study, the following implications can be obtained. First, the previous researches show that corresponding difference and controversy exist on the integrity crisis and the competence crisis. However, because the consumers deal with the problem through the dual path of both integrity crisis and professional crisis' negative emotions and risk perceptions, there is no relation of the crisis type, apologize is effective in this study. Consumers perceive fear of crisis, but they do not affect corporate image and customer satisfaction due to fear control behavior. Therefore, it is effective to cope with not only negative emotions but also perceived risks about corporate crises in the future.
Alternative Title
The Effects of Corporate Crisis Perception on Corporate Image and Satisfaction : Focusing on Mediating Role of Negative Emotion and Risk Perception
Alternative Author(s)
HU YA QIN
Affiliation
조선대학교
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
박종철
Awarded Date
2017-08
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

제1장 서론 1
제1절 문제 제기 및 연구 목적 1
1. 문제 제기 1
2. 연구 목적 4
제2절 연구방법 및 연구 구성 5
1. 연구방법 5
2. 연구 구성 5

제2장 이론적 배경 7
제1절 기업위기 7
1. 기업위기의 개념 7
2. 기업위기의 유형 8
제2절 기업위기 정보의 부정적 처리 10
1. 기업위기에 대한 부정적 정서 11
2. 기업위기에 대한 위험 인식 12
제3절 연구가설의 설정 14
1. 기업위기 유형에 대한 인식이 소비자들의 부정적 정서에 미치는 영향 14
2. 기업위기 유형에 대한 인식이 소비자들의 위험인식에 미치는 영향 15
3. 소비자들의 부정적 반응이 기업이미지에 미치는 영향 16
4. 소비자들의 부정적 반응이 고객만족도에 미치는 영향 17
제4절 연구모형의 설계 18
제4장 연구방법 19
제1절 표본의 선정 및 특성 19
제2절 변수의 측정 20

제5장 실증분석 및 연구결과 22
제1절 실증분석 22
1. 측정도구의 신뢰성 검증 22
2. 측정도구의 타당성 검증 24
제2절 연구결과 26
1. 정직성 위기에 따른 영향 26
2. 전문성 위기에 따른 영향 28

제5장 결 론 31
제1절 연구결과 요약 및 연구 시사점 31
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 34

참고문헌 35
부록 42
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
호아금. (2017). 기업위기에 대한 인식이 기업이미지와 만족도에 미치는 영향 : 부정적 정서와 위험 인식의 매개역할을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13266
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266306
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.