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기업의 제품디자인 경영전략과 경영성과에 관한 연구

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Author(s)
하동
Issued Date
2015
Abstract
It’s getting even more difficult to entice consumers to shop merely out of the excellent quality or technology of certain products in nowadays society where technological and quality disparity between products are diminishing. When it comes to the final decision on which one to choose, consumers will invariably go for the ones with prominent design. Thus, design has become part of the benchmark for consumers.
While most of the relevant research focus on packaging and design of products, this paper discuss the Effect of Corporate Product Design Management Strategy on the Business Performance.
First, as for the effect of product design management strategies of Kia Motors, Kia Motors is actively encouraging innovation in management including design and design strategy, aiming to establish K series sales miracle. The design management strategies of Kia Motors has gradually gained momentum and boosted the sales of Kia Motors, all of which attests to the effectiveness of design.
Secondly, we have done the research on the effectiveness of Apple products design management strategies. Product design is not purely a strategy but is also one of the most important factor in building up brands and creating revenue. High investment in product design also affects the margin of Apple.
Thirdly, in the study of Haier which, in stark contrast to Kia Motors or Apple setting product design as core strategy, is mainly occupied with raising Chinese people’s awareness of its differentiated designs. Through the perfection and improvement of product designs, it has ramped up its market competiveness. In a transition from traditional strategy to the combination of both marketing and product design, Haier has ameliorated its product design and technology development strategy.
In light of the study, we can surely come to the conclusion that product design strategy can play a crucial role in boosting competiveness and differentiating products. Moreover, it’s also the core of a company’s strategy. It’s reciprocal to both the functionality of strategy and design.


Key words: Product Design, Design Management Strategy, Decision Processes, Differentiation Strategy, Competitive Advantage, Business Performance
Alternative Title
A study on the Corporate Product Design Management Strategy and the Business Performance
Alternative Author(s)
HE TONG
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
심재희
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT

제 1 장 서 론 1
제1절 문제제기와 연구목적 1
1. 문제제기 1
2. 연구목적 3
제2절 연구방법과 연구의 구성 4
1. 연구방법 4
2. 연구의 구성 5

제 2 장 이론적 배경 및 선행연구 검토 6
제1절 제품디자인 경영전략에 대한 이해 6
1. 제품디자인 경영전략의 정의 6
2. 제품디자인 경영전략의 유형 8
제2절 기업의 제품디자인 경영전략과 경영성과 10
1. 제품디자인의 기업에서의 위치 10
2. 제품디자인의 기업에서의 역할 13
3. 제품디자인 경영전략과 기업경영성과의 관계 16
제3절 선행연구 검토 19

제 3 장 주요 기업의 제품디자인 경영전략 성공사례 분석 22
제1절 조사방법 및 조사범위 22
제2절 기아자동차 23
1. 배경 23
1). 기아자동차의 성장 연혁 23
2). 기아자동차의 제품디자인 경영혁신의 배경 24
2. 기아자동차의 제품디자인 경영전략 분석 26
1). 새로운 경영방식의 도입 26
2). 기아자동차 ‘K 시리즈’의 브랜드 파워 27
3). 제품디자인 경영을 기업문화로 정착화 28
제3절 애플(Apple) 29
1. 배경 29
1). 애플의 성장 연혁 29
2). 애플의 제품디자인 경영혁신의 배경 30
2. 애플의 제품디자인 경영전략 분석 31
1). 애플의 제품개발 프로세스 32
2). 애플의 지속적인 혁신 33
제4절 하이얼(Haier) 34
1. 배경 34
1). 하이얼의 성장 연혁 34
2). 하이얼의 제품디자인 경영혁신의 배경 36
2. 하이얼의 제품디자인 경영전략 분석 37
1). 하이얼의 제품 이미지 혁신 37
2). 하이얼의 혁신과 틈새 마케팅 38

제 4 장 주요 기업의 제품디자인 경영전략의 성공요인 및 경영성과 분석 40
제1절 기업에서 제품디자인 경영전략의 성공요인 40
제2절 기업의 제품디자인 경영전략의 성과 43
1. 기아자동차 43
2. 애플(Apple) 48
3. 하이얼(Haier) 51

제 5 장 결 론 55
제1절 연구결과의 요약 및 시사점 55
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 방향 57

참고문헌 58
















표 목 차


시대적 환경 변화에 따른 디자인 경영의 진화 11
비용우위 전략과 차별우위 전략의 특징 14
Mozota(2006)와 구유리 등(2009) 모델의 비교 15
디자인 투자의 성과 17
디자인 개발투자의 매출 증대 효과 18
기아자동차의 주요 연혁 23
애플의 주요 연혁 29
하이얼의 주요 연혁 34
기업별 제품디자인 경영전략 41
한국 자동차의 선호율(판매점유율) 45
자동차 제조사의 이미지 변화(2009년-2012년) 47
애플의 스마트폰 시장점유율 50
하이얼의 해외 거점 본부 51
중국 10대 세탁기 제품 판매 현황조사 53







그 림 목 차


로체 대 아반떼 25
피터 슈라이어의 자동차 디자인 26
기아자동차의 K 시리즈 28
제품개발 프로세스 비교 32
아이폰의 제품디자인 변화 33
하이얼의 가전제품들 35
하이얼의 로고 변화 38
하이얼의 소형 냉장고 39
아이폰의 매출액 및 당기순이익 비교(2009년-2013년) 42
디자인 경영 선포 후 기아자동차의 판매량 추이 45
현대․기아차 시장점유율 추이 45
한국 자동차의 시장점유율 46
현대․기아차의 중국 시장 판매량 47
아이폰의 판매 대수 48
아이폰의 매출액(2000년-2015년) 49
하이얼의 매출액(1997년-2014년) 52
브랜드별 드럼세탁기의 평균 가격 54
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
하동. (2015). 기업의 제품디자인 경영전략과 경영성과에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12493
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264985
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-08-25
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