CHOSUN

중국 내 SNS 기반 C2C 웹사이트의 수익모델에 관한 연구

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Author(s)
왕학
Issued Date
2013
Abstract
A Study on the Profit Model of SNS based
C2C Web-site in China

Wang He
Advisor : Prof. KIm, Seogmin, Ph.D.
Department of International Trade
Graduate School of Chosun University

As the network into the Web2.0 era, some of the new network biological gradually been accepted and recognized and gradually become dependent by people, for example, BLOG,SNS,microblog and etc. Especially, by using SNS, people's real life through the form of website albums, log, share, reproduced copied to the network. And the network will line network of fully excavated and transferred to online interaction with a wider network of relationships to form a larger network of relationships to maximize value. This change of e-commerce has also brought new business opportunities. The Internet is no longer just entertainment platform, and also become a key way that people conduct business transactions.
At the same time, as China's huge Internet user population base, coupled with the software and hardware technology of e-commerce platform matures gradually, the number of online consumers also showed a rising trend. With the growing of the merchandise category or technical support the domestic C2C e-commerce web sites are continue to grow and develop. The SNS web site as one of the newborn product of WEB2.0 era of Internet technology, Web site to provide users with transparent communication platform, allows users to interact with timely and effectively. This unique condition provides the C2C e-commerce site a potential business opportunities. In recent years, C2C e-commerce model has always been interesting hot spots of domestic e-commerce industry. However, due to its low access threshold, strong replicability. there is countless web sites in large and small size abound. That not only makes the whole market difficult to form the influential competition norms, but also brings the impact of competition to the C2C site, so each site which wants to come to the fore must be innovation and integration.
This article aim at the problem, first of all , use six degrees of separation theory introducing the basic concepts of the SNS website, combined with the reading of the literature and thinking, analyses the current development status of China's SNS and C2C web site. And then this text uses the data analysis method on the SNS-based C2C e-commerce website development trends. Through the analysis of the current profit model of e-commerce web site,
the focus is to study the profit model based on the SNS + C2C e-commerce web site. We start from SNS and C2C background, through the status quo at home and abroad, from both the influencing factors of the network platform, analyses to identify the existing problems of the web site. Moreover, we uses chart analysis, data analysis to support the thesis, we also use PEST analysis method to analyze the influencing factors of the web site, and use SWOT analysis to discuss the actual case of Taobao, analyses status and characteristics of the profit model of China's SNS-based C2C electronic business web site. At last, the text promote the SNS C2C profit model envisaged to provide a development for China's C2C e-commerce web site based on the SNS sustainable profit model. Although theoretical support is not too rich still hope to provide a certain direction of the recent SNS-based C2C e-commerce development, this is also one of the vision of the SNS-based C2C e-commerce we discussed.

Key words: SNS, C2C, E-commerce, Profit model, Network platform
Alternative Title
A Study on the Profit Model of SNS based C2C Web-site in China
Alternative Author(s)
WANG HE
Affiliation
무역학과
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
김석민
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
【목 차】
ABSTRACT
제1장 서 론 1
제1절 연구배경 및 목적 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
제2절 연구의 방법 및 구성 6
1. 연구의 방법 6
2. 논문의 구성 7
3. 선행연구 검토 및 연구의 독창성 8

제2장 이론적 고찰 12
제1절 SNS의 기본개념과 특징 12
1. SNS의 정의 12
2. SNS의 전파 특징 14
제2절 SNS 기반 C2C 웹사이트의 비즈니스모델 19
1. 정보원층 20
2. 정보교호층 21
3. 정보유동층 22


제3절 SNS 웹사이트의 수익모델 24
1. 해외 SNS 웹사이트의 수익모델 분석 24
2. 중국 내 SNS 웹사이트의 수익모델 분석 27

제3장 중국 SNS 기반 C2C 웹사이트 현황 및 문제점 30
제1절 중국 SNS 기반 C2C 웹사이트 형성 배경 30
1. 전자상거래의 발전에 따른 소비모델 변화 31
2. 외국투자기업의 중국내수시장 진출확대 32
3. 주변 소비의 주류 소비로의 전환 32
제2절 중국 SNS 기반 C2C 웹사이트 수익모델 사례분석 33
1. 타오빠오왕의 위상과 수익모델의 특징 33
2. 타오빠오왕 수익모델의 SWOT 분석 37
제3절 중국 SNS 기반 C2C 웹사이트 수익모델의 문제점 42
1. 중국 SNS 기반 C2C 웹사이트에 존재하는 문제 42
2. 중국 SNS 기반 C2C 웹사이트 수익모델에 존재하는 문제 44

제4장 SNS 기반 C2C 수익모델의 개선방안 48
제1절 SNS 기반 C2C 수익모델의 영향요소 48
1. 전자상거래 수익모델의 영향요소 48
2. SNS 기반 C2C 웹사이트 수익모델의 내부 영향요소 49
3. SNS 기반 C2C 웹사이트 수익모델의 외부 영향요소 53
제2절 SNS 기반 C2C 수익모델의 개선방안 57
1. 가입자에게 진정한 가치를 제공 58
2. 구전효과의 관리 강화 59
3. 관련 법률의 재정비 60
4. 플랫폼 정비 및 소프트웨어 결합 60
5. 새로운 수익모델의 탐색 61

제5장 결 론 63

《참고문헌》 65


【표 목차】

중국 C2C의 계단식 비즈니스 수익모델 36



【그림 목차】

SNS 웹사이트 인간관계 네트워크 전시방법 13
SNS의 핵심적 비교우위 14
SNS의 정보 전파 도식 17
SNS 기반 C2C 웹사이트의 비즈니스모델 19
부가가치 서비스 모델 28
2010년 중국 C2C 주문량 점유율 34
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
왕학. (2013). 중국 내 SNS 기반 C2C 웹사이트의 수익모델에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/11994
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264434
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
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